Een leiderschapstraject voor kandidaat-notarissen met ervaring
Als ‘kandidaat-notaris met ervaring’ wordt er wat van je verwacht!
Een kleine greep uit de meest gevraagde competenties die je tegenkomt in vacatures van organisaties die op zoek zijn naar een ‘kandidaat met ervaring’:
- een gedegen kennis op vakinhoudelijk gebied
- een zelfstandige proactieve werkhouding
- stressbestendigheid
- goede contactuele eigenschappen
- een collegiale en flexibele werkhouding
- commerciële vaardigheden
Dat betekent dat je heel wat ballen in de lucht te houden hebt: een (of meer) leidinggevenden met verwachtingen over omzet en juridische kennis, veeleisende cliënten, zakelijk partners waar je een goede relatie mee hebt te onderhouden, collega’s waar je mee samenwerkt en … daarnaast heb je ook nog een privéleven.
Dan kunnen er allerlei kwesties langskomen in de dagelijkse praktijk….
- Hoe ga je om met de hiërarchische aspecten die bij je functie horen? Cliënten die teleurgesteld zijn omdat ze niet bij de baas aan tafel zitten of het aansturen van medewerkers die ouder zijn dan jijzelf….
- Hoe ga je om met tijdsdruk en targets? En hoe verhoudt zich dat tot je persoonlijke voorkeursstijl van werken en de voor jou wenselijke omgang met je cliënten?
- Hoe zorg je ervoor dat je ontwikkeling als professional niet ondergesneeuwd raakt in de dagelijkse werkdruk en de waan van de dag?
Dat betekent dat je – om succesvol te zijn in je werk – naast je vakkennis ook nog andere kwaliteiten en vaardigheden nodig hebt, zoals zelfkennis, persoonlijke autoriteit, goede communicatieve vaardigheden en het vermogen om de juiste prioriteiten te stellen.
Zelf Doen Training & Coaching biedt jou als kandidaat een intensief traject aan waarin je de inzichten en vaardigheden ontwikkelt die bijdragen aan je groei als ‘allround juridisch professional’ en die helpen om de regie over je eigen leven te voeren. Tijdens dit traject ga je aan de slag met:
Persoonlijk leiderschap
- Zelfkennis als de basis van zelfmanagement
- Positionering: je eigen plek innemen
- Persoonlijke uitstraling
- Afstemmen op je omgeving en jezelf blijven
- Inzicht in de impact van je communicatie
Ambities:
- Jouw kernwaarden en drijfveren
- Waar wil je staan over 3 -5 jaar?
- Wat er nodig is om je doelen te bereiken en welke stappen heb je dan te zetten?
- Welke kwaliteiten zet je in om je doelen te bereiken?
- Wat je zijn je valkuilen zijn en uitdagingen?
Timemanagement:
- Hoe voorkom je dat je geleefd wordt en zorg je ervoor dat je zelf de regie houdt?
- Plannen, organiseren en uitvoeren van je activiteiten op basis van je prioriteiten
- Inzicht in jouw tijdrovende gewoontes
- Je persoonlijke overtuigingen kennen
- Rust & balans inbouwen
Praktisch leidinggeven
- de verschillende stijlen van leidinggeven en het effect daarvan
- de kunst van het delegeren en de voorwaarden om veilig te delegeren
- ontwikkelgesprekken voeren
- oefenen met praktijksituaties rondom leidinggeven
Effectief communiceren:
- Zicht op invloed: de verschillende beïnvloedingsstijlen
- Jouw persoonlijke voorkeursstijl van beïnvloeden
- Lastige gesprekken voeren
- Feedback geven en ontvangen
- Omgaan met weerstand en emoties
Praktische informatie:
- dit traject bestaat uit 6 dagen, waarvan de eerste 2 dagen aaneengesloten zijn met een overnachting; de overige 4 cursusdagen zullen maandelijks gegeven worden op een vrijdag van 9.00 – 17.00. Startdatum in februari 2024; exacte data volgen z.s.m.
- accreditatie KNB : 20 PE-(management)punten
- de cursus wordt gegeven op een centraal gelegen sfeervolle locatie
- aantal deelnemers: minimaal 6, maximaal 10
- kosten: € 3.295,- (ex. BTW) inclusief koffie/thee, lunch, diner en overnachting
Het traject start voor alle deelnemers met een Persoonlijke Stijl (DISC) analyse en een 1 op 1 debriefingsgesprek, waarin jouw persoonlijke ontwikkeldoelen worden scherp gesteld.
Tussen de blokken zullen intervisiebijeenkomsten worden georganiseerd waarin je met je mededeelnemers kunt sparren en de methodiek van intervisie onder de knie krijgt.
Op vrijdag 10 januari 2025 organiseer ik een gratis informatiebijeenkomst van 14.00 – 17.30 uur, waarin je kennis kunt maken met mijn manier van werken en kunt verkennen of dit traject iets voor jou is.
Locatie: Nest Werkplekken, Laan van Kronenburg 14, 1183 AS Amstelveen.
Voor meer informatie kun je contact met mij opnemen.